Moderní web

3.2.3 Měření a analýzu webu

Měření a analýza webu

Měření a analýza na webu, znamená užívat nějaký analytický nástroj. V současné době je možné doporučit http://www.google.com/analytics. Tento mocný nástroj vám pomůže lépe sledovat návštěvníky, umožní sledovat, z kolika návštěvníků se stali zákazníci a vůbec dokážete lépe pochopit návštěvníky vašeho webu a následně váš web optimalizovat tak, aby byl co nejvíce efektivní a lidé u vás utratili více peněz (buď přímo, nebo nepřímo).

Zde je nutno uvést několik termínu užívaných v případě analýz.
  • Konverze vyjadřuje míru úspěšnosti. Ukazuje, kolik vás stojí přivedení návštěvníka na váš web a kolik z nich se následně stane zákazníkem.
  • ROI – Return on investment (návratnost investic) ROI (%) = zisk / investice * 100

Základními funkcemi po zobrazení daného přehledu v Google Analytics jsou:

  • Panel – na kterém vidíte v přehledu počet návštěv, vizualizaci na mapě, odkud a na jaký obsah návštěvnící přicházejí
  • Návštěvníci – informace o návštěvnících, kolik je nových, kolik se vrací, kdo používá jaký systém a prohlížeče, jaké jazyky…
  • Zdroje návštěvnosti – kolik jich přichází přímo, kolik z vyhledávačů, na jaké klíčová slova
  • Obsah – nejlepší vstupní stránky, nejnavštěvovanější stránky…

Google Analytics vám umožňuje nastavit si měření vlastních kampaní a to nastavením určitých cílů.

Co jsou to Cíle?

Konverze cíle představují hlavní metriku používanou k měření toho, jak váš web naplňuje obchodní cíle. Cíl je stránka webu, na kterou se návštěvník dostane poté, co provedl nákup či jinou požadovanou akci, například registraci nebo stažení.

Jak mi mohou cíle pomoci?

Až nastavíte své cíle, zobrazí se vám míry konverze a peněžní hodnota vašeho provozu. Pro jednotlivé cíle můžete rovněž definovat cestu. To je cesta, kterou by dle vašeho přání měli vaši návštěvníci dosáhnout cíle. Definování této cesty vám umožní monitorovat, jak často návštěvníci skutečně dokončí započatý proces konverze.

Příklady cílů:

  • stránky typu "Děkujeme za registraci"
  • vyúčtování
  • potvrzení letového plánu
  • stránka typu "Stažení dokončeno"

 

Důležité je mít k těmto statistikám přístup. Mnohokrát se stalo, že firma, která vytvářela web, zavedla na stránky analytický nástroj, ale nedala přístup svému zákazníkovi. Tomu je pak taková analýza úplně k ničemu.  
Pakliže se chcete dozvědět více o možnostech Google Analytics, můžu vám doporučit tento návod: http://webova-analytika.robertnemec.com/google-analytics-navod